5 effektfulde content optimeringer, som giver mere trafik fra Google

Dette indlæg er skrevet af Christian Højbo Møller.

Hvad pokker er godt content, og hvilke faktorer skal du tage hensyn til, når du producerer content?

Optimering af tekster og andet content på Google kan være en jungle at finde rundt i, og en opgave som i skrivefasen direkte konflikter med den frie proces, som det at skrive er for en tekstforfatter.

I det her indlæg vil jeg gennemgå nogle af de vigtige huskeregler for tekstforfattere, som ønsker mere organisk trafik fra Google – for hvem gør ikke det?

Men før du får dine guldkorn, bør du forstå hvorfra mine anbefalinger kommer.

Vurdering af faktorer

Der er utrolig mange måder at vurdere på, om noget har en effekt på Google.

Det er ikke alle metoder, der er lige gode, lige sikre og lige nemme at udføre. Der findes forskellige statistiske metoder. Den mest almindelige er at analysere korrelationer, men multipel lineær regression giver mere valide resultater.

Tidligere lavede jeg primært korrelationsstudier, men jeg indså også, at vi alle fortjener noget med mere mulighed for at tolke på resultaterne.

Nedenstående tabel er et udtryk for de 14 signifikante SEO-faktorer, som er endt med at være med i den signifikante statistiske model.

TermEstimateStd Errort RatioProb>|t|VIFIntercept11,1055390,2243249,51

For det første forventer jeg ikke, at du kan afkode den noget kryptiske tabel ovenfor. For det andet er det ikke alle faktorerne, der er lige effektfulde. Derfor vil jeg lave nogle nedslag i specifikke faktorer for at give dig en lidt dybere indsigt.

1. Du SKAL forstå brugerens intention

Da jeg for en måned siden søgte på “tøj” på Google, blev jeg virkelig overrasket.

Som mand kan det være en smule skræmmende at opdage, at søgeresultaterne eksklusivt har valgt at fokusere på kvinder.

7 ud af 8 søgeresultater linkede direkte til dametøj. Det sidste søgeresultat var en kategoriside med tøj til begge køn.

  1. https://www.zalando.dk/toej/ (tøj til begge køn)
  2. https://nelly.com/dk/tøj-til-kvinder/tøj/ (side med dametøj)
  3. https://www.zara.com/dk/da/kvinde-nyheder-l1180.html (side med dametøj)
  4. https://www.magasin.dk/dame (side med dametøj)
  5. https://www.miinto.dk/guide-k (side med dametøj)
  6. https://www.ginatricot.com/cdk/da/kollektion/se-alt-toj/ccollection-cclothes-p1.html (side med dametøj)
  7. https://www.boozt.com/dk/da/toej-til-kvinder/toej (side med dametøj)
  8. https://dk.bonaparteshop.com/dametoej/ (side med dametøj)

Men hvorfor sker det? Er det ikke underligt?

Google ved, at de, som søger generisk på tøj, er kvinder – åbenbart. Og de tilpasser deres søgeresultater baseret på, hvad folk klikker på på Google (det kan du læse mere om i min CTR-guide).

Pointen er bare, at du som tekstforfatter derfor skal være utrolig skarp på hvilke søgeord, som du går efter. For hvis ikke intentionen passer med det stykke indhold, som du er ved at skrive, så kommer det aldrig til tops på Google.

2. Antal ord gør en forskel

Som jeg skrev i et af mine seneste indlæg, så betyder antallet af ord på siden stadig en del for Google. Hvem, der læser alle de ord, det ved jeg ikke. Men ikke desto mindre har den gennemsnitlige placering 1 på Google i Danmark omkring 1.600 ord til forskel fra 1.200 på placering 20.

Den korrelation bliver yderligere understøttet af den større statistiske model, som ligeledes indikerer, at antal ord er noget, der spiller en stor rolle for Googles maskine.

3. Søgeordstæthed (keyword density)

Keyword density er procentdelen af alle ord, som udgøres af søgeordet. Og den metrik betyder tilsyneladende mere, end vi går og tror. Specialister i søgemaskineoptimering har i de seneste år bevæget sig mod en mindre og dermed lavere keyword density i deres tekster (dog ikke i title tag og H1).

Nu kommer jeg så og siger, at en højere keyword density hænger sammen med gode placeringer på Google. Hvordan skal du forholde dig til det?

Data indikerer, at du gerne vil skrue din keyword density relativt højt op i de korte tekster og moderere det mere i de lange tekster. En god tommelfingerregel kunne derfor være:

  • 10% for en 100 ords tekst
  • 2,5% for en 1.000 ords tekst
  • 1,5% for 2.000 ord og derover

Skalér lineært mellem dem (eksempelvis 2% for en 1500 ords tekst). Tallene skal tages med en gran salt, da virkeligheden ikke er nær så sort/hvid. Tallene giver dig blot en god indikation at læne dig op af.

4. Søgeord i title tag og overskrifter

Data indikerer ikke, at hverken søgeord i title tag eller søgeord i H1 er en nødvendighed for at rangere på et søgeord. Hvis du kigger i tabellen, så er ingen af disse faktorer med – de er altså ikke signifikante.

Er det overraskende? Ja, bestemt.

Til gengæld viser modellen, at det bedste er at have et søgeord i sin H2 overskrift.

Det skal heller ikke nødvendigvis negligeres, at content optimering i forhold til SEO handler om mange bække små. Det er dog ikke essentielt (i ordets bogstavelige forstand) at have søgeordet i hverken title tag eller H1.

Det vigtige er nok derimod, at både dit title tag og dine H1 og H2 overskrifter er relevante og repræsenterer den rigtige intention, tema og stil. Hertil kan inklusion af søgeordet sagtens gå hen og være den nemmeste måde at sikre et match.

5. Overvej om en kort URL giver mening

Korrelationsstudier har i mange år vist, at der er en sammenhæng mellem en kort URL og en bedre placering på Google.

Det kan virke underligt for udover at gøre brugeroplevelsen marginalt mere elegant, så burde der ikke være den store fidus i en kort URL.

Derfor har jeg haft mange hypoteser om, at sider med korte URL-adresser enten er:

  • Højere oppe i et websites informationsarkitektur og derfor får flere og stærkere interne links. Det giver naturligvis siden en fordel på Google.
  • Mere fokuseret på et enkelt isoleret tema. Altså at siden /protein alt andet lige er mere fokuseret på ét søgeord end /protein-og-de-andre-makronæringsstoffer.
  • Kategorisider, landing pages, forsider og så videre. Sider, som ikke kun ligger højt oppe i et websites arkitektur, men som også prioriteres højere.

Nummer to og nummer tre kan efter denne analyse stryges helt fra listen.

Analysen korrigerer for eksempelvis keyword density. Dertil korrigerer vi for backlinks, antal ord og så videre. Derfor kan det ikke skyldes en højere prioritering (og deraf hidsigere optimering) eller artiklens øgede fokus.

Mængden af interne links (og deraf distribution af PageRank) er i min optik stadig den plausible årsag.

Men (!) den multiple regressionsanalyse viser, at jo længere en URL desto dårligere en placering på Google. Det kan lyde voldsomt. Effekten er dog ikke særlig stor, men heller ikke ubetydelig.

Så mine anbefalinger har ændret sig.

Indtil vi ved, om det er interne links og informationsarkitekturen på et site, som får sider med korte URL’er til at klare sig bedre, så bør du nok bestræbe dig efter at korte dem ned. Det bør være min og branchens anbefaling for nu.

Kom lidt hurtigere til tops

Ønsker du at få det optimale ud af din tekstforfatter og din contentstrategi i relation til organisk trafik fra Google?

Så bør du bestræbe dig på at ramme brugerens intention spot on, øge mængden af ord, øge din keyword density relativt til teksten, fokusere på både likeable/clickable overskrifter og title tags samt gå efter korte URL- adresser.

Vil du lære mere om content marketing?

Gør som mere end 2.000 andre marketers og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Hver uge gør vi vores bedste for bare at gøre dig en smule klogere på content marketing.

Fedt! Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
Hovsa. Der gik noget galt. Prøv lige at tjekke din e-mail en ekstra gang.
Få styr på jeres kernefortælling

Vil du lære, hvordan selv laver content markedsføring?

Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.

Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Founder
Navn
E-mail
Telefonnummer
Din besked
Send din besked

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.