Den komplette guide til en landing page, der konverterer [11 trin til succes]

Hvordan laver I en landing page, der konverterer besøgende til leads? Det går vi i dybden med her.

I dette blogindlæg har jeg fundet eksempler på SaaS-virksomheder, som har knækket koden til den gode landing page. Men formlen er sådan set den samme, uanset om I sælger et kursus, et produkt, jer selv eller noget helt fjerde.

Læs med og få mine 11 trin til den perfekte landingsside.

Hvad er en landing page, og hvorfor er den vigtig?

En landing page er den side, som en besøgende lander på, når de har fundet jer på for eksempel Google eller via en annonce. Jeres landing page er afgørende for, at relevante besøgende finder jer - og at I rent faktisk får konverteret dem fra besøgende til kunder.

I dette blogindlæg beskæftiger vi os med det, som ofte kaldes "hjem" eller "startside" på din virksomheds hjemmeside. Denne landingsside skal formidle ultraskarpt, hvorfor en besøgende skal blive til en kunde. Og hjælpe dem ubesværet i den retning.

Det har jeg heldigvis en opskrift på, hvordan du gør i bare 11 trin.

1. Afdæk de behov, som landingssidens målgruppe har

For at blive klog på, hvordan jeres landing page skal se ud, må I først blive skarpe på, hvem den henvender sig til. For hvis I vil overbevise nogen om, at de skal vælge jer, må I bevise, at I kan opfylde deres behov. Det vil sige:

En god landing page giver skarpe svar på de spørgsmål, som den besøgende sidder med.

Og hvilke spørgsmål er det så?

Tjo - egentlig bare de samme, som I med garanti selv sidder med, når I går ind på en virksomheds hjemmeside:

➡ Løser virksomheden et problem for mig?

➡ Er denne service pengene værd?

➡ Kan jeg stole på virksomheden?

➡ Hvorfor skal jeg vælge denne virksomhed frem for en anden?

➡ Føler jeg mig klædt på til at købe?

Ved at svare på disse spørgsmål, imødekommer I den besøgendes tvivl og overbeviser om, at I er et sikkert valg.

 Så lad os dykke ned i, hvordan man gør dét.

2. Vis det vigtigste "above the fold"

Når vi taler om landing pages, bruges “above the fold” og “below the fold” som udtryk for, hvor på en landing page vi er.

Above the fold er den øverste del af landingssiden, som er synlig, før du begynder at scrolle. Det er det første, den besøgende møder, når du trykker ind på din hjemmeside. 

Below the fold bliver synlig, når du scroller forbi bundkanten af siden og bruges oftest til at uddybe det, der er blevet præsenteret above the fold.

landing page above og below the fold
Above og below the fold

Udtrykket kommer fra aviser (papiraviser for os, som kan huske dem), som ofte er foldet på midten, når de ligger til salg. På grund af foldet ser man kun den øverste del af avisens forside - og derfor står de vigtigste overskrifter også her.

Samme princip gælder for gode landingssider. Det allervigtigste formuleres skarpt og skrives above the fold.

Her er, hvad du skal have styr på

Above the fold handler om at skabe en struktur på landingssiden, der er intuitiv, og som gør det let for den besøgende at danne sig et overblik.

Det gør I ved kun at inddrage få, vigtige elementer:

1. Titel
2. Undertitel
3. Billede
4. Call to action
5. Social proof

… og ved at være skarp til at kommunikere disse elementer. Sig kun det allervigtigste – med så få ord som muligt.

landing page opbygning eksempel
Terapeutbooking

3. En knivskarp titel til din landing page

Kan I forklare på bare én linje, hvad I tilbyder? For det er her, I skal gøre det.

Titlen er det første, den besøgende læser, når de rammer jeres landing page. Og derfor er det afgørende, at I viser, de er landet det rigtige sted. 

Det gør I ved at italesætte det problem, som jeres service løser.

landing page eksempel på titel
Sleeknote titel

Tjekliste til den gode titel:

  • Hold det kort
  • Imødekom den besøgendes problem
  • Vær skarp på, hvad I tilbyder

4. En undertitel, som gør den besøgende klogere

I undertitlen har I mulighed for at konkretisere, hvorfor I er relevante for den besøgende.

Undertitlen skal ikke være en gentagelse af titlen – men en uddybelse. For selvom der er lidt flere ord at gøre godt med, er det stadig vigtigt at holde det kort og skarpt.

Brug derfor undertitlen til at være konkrete på to ting:

1) Omfanget af jeres service
Hvad jeres service kan, og hvilke features den har.

2) Hvordan den skaber værdi
De resultater man får ud af at bruge jeres service.

landing page eksempel på undertitel
Salary undertitel
Tjekliste til den gode undertitel:
  • Fortæl noget nyt, som du ikke nævner i titlen
  • Uddyb, hvad jeres service indeholder
  • Fortæl, hvad den besøgende får ud af at bruge jeres service

5. Understøt jeres pointer visuelt

Det billede, du vælger at have above the fold, er afgørende for det førstehåndsindtryk, den besøgende danner sig af din virksomhed. Her kan du vælge at have et billede af mennesker, en illustration af din service eller en simpel baggrundsfarve.

For SaaS-virksomheder fungerer det ofte bedst med en simpel farvet baggrund, så landingssiden fremstår skarp, og titel og undertitel let kan læses.

Farven bør afspejle, hvilken type virksomhed I er. Tænk over, at neutrale farver får jer til at fremstå mere seriøse, end hvis I vælger en neonfarve.

Hvis I vælger at have et billede, der fylder (næsten) hele landingssiden, så sørg for at placere elementerne, så de peger i retning af din tekst. Ser vi et billede af en person, vil vores øjne automatisk følge den retning, de kigger. Så sørg for, at de kigger hen på den tekst, du gerne vil have den besøgende til at læse.

En gylden mellemvej kan være at kombinere simpel baggrundsfarve med illustration.

landing page eksempel på visual grafik
MyMonii - billede

Tjekliste til det rigtige valg af billede:

  • Lad ikke billedet distrahere fra teksten 
  • Vælg farver, der understøtter jeres virke
  • For SaaS-virksomheder er en simpel baggrundsfarve ofte det bedste valg

6. Gør tanke til handling med et call to action

Jeres CTA er det, der skal få den besøgende til at afgive e-mail, tilmelde sig en gratis prøveperiode eller købe jeres service.

Det gode call to action fortæller noget om output. Hvad er det lige præcis, de får, hvis de trykker? Er det for eksempel en gratis demo, så sørg for at vær skarp på dette i jeres CTA.

Derudover er det vigtigt, at jeres CTA er modtagerorienteret. Kommandér ikke med de besøgende, men tilbyd dem i stedet noget.

Skriv for eksempel ”få en demo her” fremfor ”book en demo her”

Ved at bruge ordet ”få” forærer I den besøgende noget – fremfor at kræve noget af dem.

landing page eksempel eksempel på call to action
Terapeut Booking - call to action

Tjekliste til det gode CTA:

  • Vær modtagerorienteret
  • Fortæl noget om output
  • Giv modtageren noget fremfor at kommandere

7. Styrk jeres troværdighed med social proof 

Social proof er din virksomheds bevis på, at det ikke bare er jer selv, der siger, at I er gode.

De mest anvendte former for social proof er:

  • Kundelister
  • Kundetestimonials
  • Brandstatistikker
  • Anmeldelser
  • Presseomtaler
  • Priser, I har vundet

Kundelister og -testimonials er de mest effektive former for social proof for SaaS-virksomheder. Særligt kundelister bør anvendes above the fold, fordi et navn eller logo er let for den besøgende at afkode. 


Dog siger en kundeliste ikke noget om, hvorvidt de har været glade for at bruge jeres service eller ej. Derfor er det en god idé at supplere en kundeliste med uddybende kundetestimonials below the fold.

Brandstatistikker sætter tal på, hvor mange der har valgt jeres service. De har effekt, fordi vi er mere tilbøjelige til at gøre noget, hvis andre også har gjort det.
I kan sætte for eksempel sætte tal på:

  • Antal brugere
  • Hvor stor tilfredshedsgrad I har blandt kunder
  • Antal likes/delinger på sociale medier
  • Hvor mange lande I opererer i

Her bør I kun inkludere de tal, der er høje. Har I lav tilfredshed eller få likes på Facebook, er der ingen grund til at vise det.

Presseomtaler og priser kan inkluderes, hvis det er fra relevante medier, der er kendte/velansete i branchen.
Ofte betyder det dog mere for en potentiel kunde, hvordan andre kunder har oplevet at samarbejde med jer, end hvad et magasin eller en jury siger. Udnyt derfor pladsen bedst muligt og introducer kun presseomtale eller priser, hvis de er fra særligt relevante afsendere.

Anmeldelser er mest relevante for B2C-virksomheder. Her taler vi om anmeldelser fra kunder fra eksempelvis Google, Facebook eller Trustpilot. Har I tilstrækkeligt mange (og gode) anmeldelser på de nævnte sider, kan disse inkluderes med logo og antallet af stjerner, I har fået. 

Tip: Uanset om I vælger at have social proof above eller below the fold, så husk at gøre det visuelt ved at bruge jeres kunders logoer eller billeder af dem, der udtaler sig. Det gør det lettere for den besøgende at genkende dem, I snakker om.
landing page eksempel på social proof anmeldelser
Terapeut Booking - brand statistik og anmeldelser
landing page eksempel på social proof kundeliste
Pleo - kundeliste & brand statistik
landing page eksempel på social proof presseomtaler
Salary - presseomtaler

Tjekliste til social proof:

  • Inkludér kun det mest relevante social proof
  • Brug kendte, brancherelevante navne
  • Brug logoer
  • Vis, hvad andre kunder siger om jer

Og så scroller vi lidt længere ned...

Nu er den besøgendes interesse vækket.
De er scrollet længere ned på siden for at lære mere om jeres service. Derfor er det tid til at hive de lidt mere dybdegående info frem. 

Lad os se på, hvad gode landing pages indeholder below the fold.

8. Vis, hvad I kan

På denne del af siden skal I gå i detaljen med, hvad I tilbyder. Sæt ord på, hvad man specifikt får, når man bruger jeres service. Og fremhæv gerne det I tilbyder, som I har erfaring med er mest efterspurgt.

Tip: Brug grafik og illustrationer til at vise jeres produkt/service – det gør det lettere at forstå.
landing page eksempel på produktbeskrivelse med grafik
MyMonii - uddybende produktsektion
landing page eksempel på produktbeskrivelse med grafik
MyMonii - uddybende produktsektion

​​Tjekliste til en uddybende produktsektion:

  • Giv relevante info om jeres service
  • Vis jeres mest populære og efterspurgte features
  • Vis jeres service med billeder og/eller illustrationer

9. Social proof 2.0

Jeg ville lige vise, hvordan social proof kan se ud below the fold. Her er nemlig plads til at gå i dybden med kundetestimonials. Og det kan se ud på forskellige måder.

Men som hovedregel er det en god idé at få testimonials fra andre, der har brugt jeres service. Inkluder også helst et billede af den person, der udtaler sig – det skaber tillid at kunne sætte ansigt på.

Gode eksempler på social proof below the fold:

landing page eksempel på social proof below the fold
Dropbox Business - social proof
landing page eksempel på social proof kundeberetninger
Pleo - social proof

Vis, hvor I adskiller jer fra konkurrenterne

Har din virksomhed åbent for kundeservice 24/7 eller flere features, end de andre udbydere?

Så husk at fortælle det!

Det kan være dét ekstra, som de andre ikke har, der overbeviser den besøgende om, at det skal være jer.

Måske det endda var dét, der gjorde forskellen for én af jeres kunder. Så lad dem fortælle det i social proof-sektionen.

Tjekliste til social proof below the fold:

  • Brug uddybende social proof – særligt kundetestimonials er gode
  • Sæt ansigt på dem, der siger noget om jer
  • Brug social proof til at fremhæve jeres største styrker

10. En udtømmende FAQ

Eller “frequently asked questions.” De spørgsmål den besøgende med størst sandsynlighed vil sidde tilbage med, når de har læst detaljerne om jeres service og social proof igennem.

Her skal I give svar på de spørgsmål, som stadig kunne holde dem tilbage fra at købe.

Det kunne for eksempel være spørgsmål til:

  • Promokoder og rabatter (rabat ved et års subscription frem for månedligt)
  • Pris og bindingsperiode
  • Betingelser for brug
  • Kunderservice/kontakt til virksomheden

Eller andet, der er specifikt for lige netop jeres service.

Gå som tommelfingerregel efter 6-8 spørgsmål.

Inkluderer I for mange spørgsmål og svar, kan det nemlig skabe ny tvivl og forvirring. 

Som navnet også lægger op til, er det en god idé at tage udgangspunkt i de spørgsmål, I oftest får fra interesserede, inden de blev kunder hos jer. Det vigtigste er, at I imødekommer den besøgendes sidste tvivl.  

Tjekliste til FAQ:

  • 6-8 spørgsmål
  • Basér jeres FAQ på de spørgsmål I oftest får fra interesserede, inden de køber
  • Giv svar på spørgsmål, der kunne afholde fra køb

11. Hjælp den besøgende videre med et call to action

Rund din landingsside af med dit call to action.

Er en besøgende nået til bunden af din landingsside, er der gode chancer for, at de kunne være klar til at tage næste skridt. Så giv dem en knap, der gør det let at komme videre.

Og den perfekte landingsside er i hus!

Nu har du alle elementerne til at optimere din egen virksomheds landing page. For at gøre det let at efterleve har jeg samlet alle pointerne i én samlet tjekliste, som du kan have ved hånden, når du arbejder på din landingsside.

Download tjeklisten her.

Vil du lære mere om content marketing?

Gør som mere end 2.000 andre marketers og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Hver uge gør vi vores bedste for bare at gøre dig en smule klogere på content marketing.

Fedt! Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
Hovsa. Der gik noget galt. Prøv lige at tjekke din e-mail en ekstra gang.
Få styr på jeres kernefortælling

Vil du lære, hvordan selv laver content markedsføring?

Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.

Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Founder
Navn
E-mail
Telefonnummer
Din besked
Send din besked

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.