Hvad er en kernefortælling? Og hvorfor skal I have en for jeres virksomhed?

Kernefortælling, grundfortælling, brand story - ja, kært barn har mange navne. Men hvad er det egentligt? Og hvorfor investerer virksomhed tid og penge i at få skrevet deres ned? 

Det skal du blive lidt klogere på i indlægget her. 

En kernefortælling er kort og godt fortællingen om jer. Det er virksomhedens vigtigste budskaber, værdier og kulturer kogt ned i ét dokument

Sagt med andre ord: En kernefortælling er essensen af jeres virksomhed kogt ned i en tekst.

Vi har udgivet et helt whitepaper om, hvordan I som virksomhed laver jeres egen kernefortælling. Download det her.

Der er mange måder at skrive en kernefortælling på. Men fælles for dem alle er det, de indeholder. De skal nemlig sætte ord på de værdier, der er kernen i jeres forretning – og det skal helst være så konkret som muligt, så det er til at forholde sig til.

Bliver en kernefortælling for overfladisk eller generisk, gør den mere gavn i skraldespanden end den gør som centrum for jeres forretning 🤥.

En god kernefortælling skal indeholde svaret på... 

En kernefortælling skal være så konkret som muligt. Den skal derfor indeholde svaret på: 

1. Hvorfor I er til
2. Hvilken forskel, I gør i verden Hvad jeres vigtigste værdier er
3. Hvorfor og hvordan I står stærkt sammenlignet med andre virksomheder
4. Hvad I står for
5. Hvordan I skiller jer ud, og hvordan det kommer til udtryk

Jeres kernefortælling er den, I altid bør navigere ud fra


Kernefortællingen er jeres kompas, der udstikker en klar retning for jeres kommunikation på tværs af alle kanaler og platforme.

Det er ikke nogen god idé at sejle tværs over Atlanten uden et kompas. Og det er ikke særlig ansvarligt at drive virksomhed uden en klar defineret kernefortælling. Resultatet bliver det samme: I farer vild og må famle i blinde.

Derfor nytter det heller ikke noget, hvis I ikke formår at bruge kernefortællingen i alt, hvad I foretager jer. Det er nemlig ikke kun den skriftlige kommunikation, den bør definere - jeres virksomheds fortælling er grundlager for al kommunikation.

Her er et uddrag fra The Archive House’ brand story, der tydeligt forklarer, hvorfor de er sat i verden, og hvad deres drive er:

eksempel på kernefortælling

3 grunde til, hvorfor en kernefortælling er uundværlig for jeres virksomhed

1. Konsistent kommunikation og et strømlinet budskab

Er det ikke ligegyldigt, hvordan I kommunikerer forskellige steder? Så længe I får sagt det, der skal siges?

Helt ærligt? Nej. Ensartet kommunikation skaber en rød tråd i jeres forretning, og det betyder, at I træder tydeligt frem, jeres kunder kan genkende jer, og I differentierer jer selv fra jeres konkurrenter. Med en kernefortælling sikrer I jer en ensartet kommunikation på tværs af alle kanaler.

Og selvom det kan være hårdt arbejde at være konsistent i sin kommunikation, er resultaterne det hele værd.

2. Giv jeres brand et spark i den rigtige retning

Jeres brand story er afsættet for al jeres kommunikation. Og det betyder, at I nemmere kan adskille jer fra alle de andre, der slår sig på det samme som jer. I har nemlig allerede et dokument, der gør det nemt for jer at italesætte, hvorfor netop I er unikke. 

Kunder køber sig ind på jer som brand - og ikke bare jeres produkter. Med en brand story kan I give jeres brandværdi et ordentligt los opad, fordi I kommunikerer, hvem I er, og hvad I står for. Klart og tydeligt. Det betyder, at det er jer, kunderne kan mærke og huske. Og så kan du nok godt regne ud, hvor de har lyst til at lægge deres penge. 

Af samme grund er kernefortælling et vigtigt redskab til at etablere jeres virksomhed som thought leader. Læs mere om det her.

3. Effektiviser jeres produktion af kommunikationsmateriale

Når I bruger jeres kernefortælling som udgangspunkt for al produktion af kommunikationsmateriale, bliver det pludselig meget nemmere. Det kan være svært at forklare og sætte ord på, hvad I egentlig står for - og her er kernefortællingen en praktisk foranstaltning, der gør det markant nemmere.

Både når der skal produceres internt og eksternt. Og så kan I plukke fra kernefortællingen, når I har brug for det - i præsentationer, jobopslag, kundebesøg, tilbud… Listen er lang. 

Og med en klar tone of voice bliver det endnu nemmere, fordi alle tvivlsspørgsmål elimineres, og jeres stemme forklares konkret og tydeligt - og det betyder, at I kan spare en hel del tid på at producere kommunikations- og marketingmateriale. Få vores guide til, hvordan I udarbejder en tone of voice her.

kommunikation og forskellige kanaler

Hvad er forskellen så på en tone of voice og en brand story?

Helt overordnet er jeres kernefortælling bouillonterningen af jeres værdier, kulturer og budskaber. Det er med andre ord her, I svarer på hvad, hvorfor og hvordan-spørgsmålene. Og når jeres kommunikation så skal føres ud i livet, tyr I til jeres tone of voice.

Det er nemlig her, I skal sætte rammen for, hvordan jeres virksomhed kommunikerer.

Dette er et kort udsnit af hele vores whitepaper om det at lave sin egen kernefortælling. Vil du have hele molevitten, så download det her.



Vil du lære mere om content marketing?

Gør som mere end 2.000 andre marketers og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Hver uge gør vi vores bedste for bare at gøre dig en smule klogere på content marketing.

Fedt! Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
Hovsa. Der gik noget galt. Prøv lige at tjekke din e-mail en ekstra gang.
Få styr på jeres kernefortælling

Vil du lære, hvordan selv laver content markedsføring?

Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.

Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Founder
Navn
E-mail
Telefonnummer
Din besked
Send din besked

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.