Sådan foregår et content marketing-samarbejde

For et par uger siden spurgte min kollega Signe de 2.500 modtagere af Someras nyhedsbrev, hvad de kunne tænke sig at læse mere om på vores blog og i det ugentlige nyhedsbrev. 

En god håndfuld ville gerne vide, hvordan et forløb med os ser ud, når man samarbejder om content marketing.

Og som var de Aladdin, der gned på lampen, er deres ønske blevet hørt. Jeg vil i dette indlæg tage dig igennem, hvordan et typisk content marketing-samarbejde ser ud. Det giver dig et indblik i, hvordan vi vil kunne hjælpe en virksomhed som jeres - og hvad I selv skal bidrage med. 

For at skabe resultater gennem content marketing er et samarbejde, ikke noget vi bare kan gøre alene. 

Indledende arbejde 

Inden et samarbejde begynder, skal vi finde ud af, om vi er et match. For at vurdere om vi er et match, kræver det, at I kan sætte kryds i disse tre bokse:

  • I har styr på jeres produkt og forretning
  • I er villige til at investere tid i jeres del af et samarbejde
  • I forstår, at godt arbejde tager tid

Har du sat krydserne? Så lad os se på, hvordan et samarbejde foregår.

Afklaring af ønsker, udfordringer og målsætninger

Inden vi trækker i arbejdstøjet, skal vi lære jer at kende. 

Derfor tager vi sammen en halv dag, hvor vi taler om jeres drømme for jeres forretning, hvilke udfordringer I har lige nu i jeres forretning, og hvad målet er for vores samarbejde. 

For at vi kan lægge en strategi, skal vi have gjort det klart, hvad målet er. Vi sætter os ofte sammen med resten af jeres marketingteam, bureau eller in-house, og finder ud af, hvordan vi hver især kan komplementere hinandens arbejde. 

1) Fordeling af arbejdsopgaver

Når vi har defineret vores mål, skal vi gøre det klart, hvem der tager sig af hvad. Det kan være noget så lavpraktisk som at lave grafik, uploade indhold eller opsætte mailflows. 

Nogle virksomheder ønsker at tage denne del in-house - andre ønsker, at vi tager teten. 

2) Udarbejdelse af content plan

Med arbejdsopgaverne fordelt giver vi os i kast med vores første content plan. 

Hos Somera arbejder vi i sprints á 12 uger. Dernæst evaluerer vi på, hvad der fungerede og ikke fungerede - og tager så næste sprint. 

Content planen tager udgangspunkt i vores målsætning. 

Er målet at genere mere trafik, laver vi en omfattende søgeordsanalyse og tager udgangspunkt i den. 

Er målet at supportere salgsafdelingen, vil vi tale sammen med dem om, hvilke udfordringer kunderne sidder med, og hvordan vores indhold kan gøre deres arbejde nemmere. 

Er målet at genere flere leads, som salgsafdelingen kan arbejde med, vil vi udarbejde lead magnets og automationsflows. 

Er målet alle tre ting, vil vi lave en kombination. 

Content planen er vores kompas, der dikterer, hvilken retning vi løber. Derfor gør vi et stort arbejde ud af at inddrage jer den og sikre, at vi er enige om retningen. 

3. Content udarbejdes

Content planen er på plads og vi skal nu skabe jeres indhold. 

I er eksperterne, og vi hjælper jer blot med at kommunikere. I inddrages derfor, når vi laver indhold. Gennem interviews og løbende feedback lærer vi jeres forretning, produkt og målgruppe at kende - for derefter at kommunikere som var vi jer. 

Derfor kræver det, at I er villige til at investere tiden i indholdet. Gør I det, garanterer vi jer, at I får det bedste indhold, der er at finde på internettet. 

4. Kvartalsvis evaluering på aktiviteter 

Efter en 12 ugers sprint evaluerer vi på vores aktiviteter. 

  • Nåede vi vores målsætning? 
  • Skal vi skalere op? 
  • Skal vi justere til nogle steder?

Efter vores evaluering lægger vi næste content plan og sætter i gang med næste sprint.

5. Løbende forbedring af setup 

I takt med at vi arbejder, vokser jeres forretning forhåbentligt. Derfor er det også vigtigt at forholde os til, om den plan vi lagde i starten matcher det setup og den forretning, I har nu. 

Har jeres mål, forretning eller strategi ændret sig, ændrer vi også vores fælles setup. 

Samarbejdspartner > Leverandør

Både vi og I er interesseret i at skabe en bedre forretning. For os er den eneste måde at skabe en god forretning ved at skabe resultater, som vores kunder er glade for - og derfor bliver ved med at samarbejde med os. 

Derfor gør vi alt i vores magt for, at jeres forretning får de absolut bedste resultater. 

Som konsekvens af det kræver det, at vi samarbejder. At vi bliver lukket ind i jeres forretning, forstår jeres produkt og marketingmix. På den måde kan vi skabe resultater sammen. 


Vil du lære mere om content marketing?

Gør som mere end 2.000 andre marketers og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Hver uge gør vi vores bedste for bare at gøre dig en smule klogere på content marketing.

Fedt! Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
Hovsa. Der gik noget galt. Prøv lige at tjekke din e-mail en ekstra gang.
Få styr på jeres kernefortælling

Vil du lære, hvordan selv laver content markedsføring?

Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.

Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Founder
Navn
E-mail
Telefonnummer
Din besked
Send din besked

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.