Storytelling – sådan gør du: tjen penge, underhold og påvirk (og 8 eksempler til inspiration)

Kristian Scharling
August 13, 2019
min. læsning
Året var 1762. Den britiske politiker og aristokrat John Montagu, jarlen af Sandwich, elskede at spille kort. Han havde bare et problem: Han ville gerne kunne spise en snack, mens han stadig havde en hånd fri til at spille kort med. Derfor fik han en idé: Kødpålæg mellem to stykker brød. Det ville endelig gøre ham i stand til at spise og spille kort på samme tid. Montagus nyopfundne ”sandwich” er sidenhen blevet en af de mest populære madopfindelser i den vestlige verden.

Nu glemmer du nok aldrig, hvem der opfandt sandwichen. Eller der er i hvert fald mindre sandsynlighed for det, end hvis du bare havde fået informationen og ikke historien om det.

Historien om jarlen af Sandwich er et eksempel på storytelling.

Og netop storytelling er emnet, som du skal til at blive helt skarp på.

Vi guider dig her gennem den ædle disciplin at fortælle historier på en effektiv måde, der sætter gang i dit salg.

Som en lille bonus får du otte af de (efter vores mening) absolut bedste eksempler på storytelling, der er gået i hjertet på os.

Men først skal du jo lige vide, hvad storytelling overhovedet er. Hvis du ikke allerede ved det.

Hvad er storytelling?

Storytelling. Kunsten at underholde og overtale læseren på én og samme tid.

Men det er ikke så let som at genfortælle historien om Tornerose. Din storytelling skal være ny og sætte tanker (og følelser) i gang. Og så skal den selvfølgelig (selvom det kan være meget indirekte) være relateret til din virksomhed på en eller anden måde, som læseren kan forstå.

Du gør det selv

Storytelling i sig selv er nemt. Vi gør det hele tiden. Og vi bruger det til, når vi skal kommunikere vores idéer, lære nogen noget eller underholde.

Se bare på, når du fortæller dem derhjemme om, hvordan din dag på arbejdet har været. Eller om den due, du så på vej hjem, der kun havde ét ben. Det er alt sammen storytelling.

Faktisk tænker vi i historier hele dagen. Når vi er ude at købe ind, når vi tænker på vores arbejde, på børnene eller kæresten derhjemme.

Det får dig til at relatere

Vi finder konstant på korte historier i hovedet til alle handlinger og samtaler, vi har haft, eller som vi måske kunne have.

Når vi hører en historie, kommer vi derfor til at relatere den til noget, vi selv har oplevet. Derfor er metaforer uhyre effektive. Når vi hører en historie, kommer vi automatisk til at tænke på lignende oplevelser, vi har haft. Historier aktiverer altså også den del af hjernen, der hjælper os med at relatere noget til en oplevelse eller følelse, vi kender til, fx smerte, glæde, eller væmmelse.

Kort sagt: Vi forbinder automatisk historier med noget, vi selv har oplevet.

Hvad så med storytelling for virksomheder?

Storytelling behøver ikke være en historie i sin traditionelle forstand. Det kan sagtens bare være en form for fortælling.

Storytelling handler groft sagt om de følelser, oplevelser, behov og billeder, du kan sætte ind i din læsers hoved. Det kan være gennem tekst, video, billeder, og hvad man nu ellers kan finde på.

Du skal fortælle en god, inspirerende historie, der sælger, som folk vil huske, og som går lige i hjertet på modtageren. Men det er ikke så let som at klø sig i nakken. Det kræver, at historien er autentisk, inspirerende, kreativ, og at den kan påvirke læserens følelser.

Formår du at gøre det, vil du til gengæld blive belønnet. Gennem succesfuld storytelling kan du nemlig opbygge et tillidsfuldt forhold til dine kunder og læsere.

Og dét er guld værd!

Hvorfor storytelling?

Vil du gerne have mere loyale kunder? Styrke dit brand? Skabe mere salg? Så læs med her.

Storytelling er et virkelig effektivt redskab for virksomheder. Og så er det en genial måde at skabe gode resultater på.

En god fortælling kan ikke bare lære, vække begejstring og give brændstof til læserens forestillingsevne. Den kan faktisk også gøre det lettere for dig at få dine læsere til at forstå og huske et budskab. De husker nemlig informationer langt bedre, når de får dem fortalt gennem en historie, end når de bare ser en liste med fakta.

Hvordan virker det?

Storytelling aktiverer vores hjerner. Alle kan lide en god historie, hvad end det er en film, eller din ven, der fortæller om noget, han har oplevet. Men hvorfor føler vi os så meget mere engagerede, når vi hører fortællinger?

Når vi lytter til en PowerPoint præsentation med kedelige punktopstillinger, aktiveres de dele af hjernen, der behandler sprog, når vi omsætter ord til mening. Det er det. Der sker ikke andet.

Men når vi får fortalt en historie derimod, sker der meget mere. Hjernen behandler stadig ord. Men derudover bliver de dele af hjernen, som vi bruger til at behandle historiens handlinger, også aktiveret.

Hvis historien handler om, hvor god noget mad var, aktiveres den del af hjernen, der behandler sanserne. Og hvis den handler om bevægelser, aktiveres den del af hjernen, der behandler motorik.

Ved at fortælle historier kan du plante idéer, tanker og følelser i læserens hjerne.

Gennem storytelling kan du altså aktivere din modtagers hjerne.

De gode eksempler

Nu skulle du gerne have en idé om, hvad storytelling er, hvordan det virker, og hvorfor det er et genialt værktøj. Så langt så godt. For at du lidt bedre kan sætte dig ind i det, får du her nogle eksempler på god storytelling.

Mange virksomheder har i årenes løb mestret storytelling-kunsten. Det kan være svært at gøre de mest succesfulde kunsten efter.

Alligevel får du her otte eksempler på succesfuld storytelling. Brug dem som inspiration – eller fordi de er helt utroligt underholdende og virkelig kreativt lavet.

“Lange” historier

Generelt bør man gøre sin storytelling kort og simpel (vi skal nok fortælle dig hvordan og hvorfor – lidt senere).

De to videoer, du kommer til at se her, er heller ikke sådan rigtigt lange. De varer kun et par minutter – hvorimod de fleste film jo varer over en time.

Og så rørte videoerne os så dybt, at de altså bare skulle med.

Google Search: Reunion

I den første video, der bruger storytelling, har Google skabt en rørende fortælling ud af dét at kunne google sig frem til alt fra indisk slik til kontaktoplysninger på den barndomsven, man ikke har set i mange år. Bliver du ikke den mindste smule rørt, er du lavet af sten.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Indehaver

Skal vi hjælpe jeres virksomhed?

Tusinde tak. Din besked er nu sendt, og du hører fra os inden for de næste 24 timer.
Hovsa. Der skete en fejl. Prøv lige at tjek om alt er, som det skal være.