7 marketingtiltag SaaS-virksomheder skal implementere i 2021

Kristian Scharling
April 15, 2021
min. læsning

Konkurrencen for SaaS-virksomheder bliver større på det store internet, i takt med at tiden går. Software er blevet en løsning på en lang række af menneskets problemer og arbejdsopgaver. I takt med at der kommer flere og flere med til festen, er kampen om kundernes gunst også blevet langt hårdere.

“Der er 1000 andre værktøjer, vi konkurrerer med, og nogle af dem er endda gratis”.

Sådan siger Emil Kristensen, CEO i SaaS-virksomheden Sleeknote. Dermed gælder det ikke kun om at have det bedste produkt, men også det bedste brand.

To softwareløsninger kan være helt identiske både på pris, service og kvalitet – så hvordan vælger kunden? 

Effektiv og brugbar marketing kan være tungen på vægtskålen, og i dag er det derfor vigtigere end nogensinde at have styr på sin marketing og kommunikation. Det kan vi hjælpe jer med at få i dette blogindlæg.

Derfor har vi allieret os med Steffen Hedebrandt fra Dreamdata og Emil Kristensen fra Sleeknote og fundet 7 marketingtiltag, I som SaaS-virksomhed kan implementere for at skille jer ud fra mængden og løbe afsted med kunden.

Vil du hellere have dem på video? Den klarer vi også – du skal blot klikke her.

Men til dig, der bliver hængende, så lad os komme i gang med at kigge på, hvordan I leverer knivskarp marketing i 2021.

1) Skriv bedre copy

Indhold er ikke bare indhold. Eller er det?

Ovenstående sætning er et godt eksempel på, hvordan I kan producere tekst på jeres hjemmeside, som ikke giver nogen værdi. For selvfølgelig er indhold bare indhold. I kan blot skelne mellem godt og dårligt indhold. 

Som SaaS-virksomhed er det vigtigt, at I taler ind i produktets output. Læg ikke vægt på, hvad produktet kan, fortæl i stedet, hvad det kan gøre for forbrugeren. 

Lad os komme med to salgstaler for en ny iPhone:


De to salgstaler fortæller det samme, men salgstale 2 snakker mere til forbrugeren end salgstale 1 og vil derfor have en større effekt.

Her er et eksempel fra vores eget arbejde med Talenthub. De to billeder er to sider af samme sag. Men billede 2 fortæller, hvad produktet gør for forbrugeren – det fortæller ikke, hvor fantastisk det er i sig selv.



Folk er ligeglad med, hvad du kan. De vil vide, hvad du kan gøre for dem.


2) Content recycling

Dette er måske det mest effektive og undervurderede værktøj på listen.

Ved at genbruge blogposts og omskrive webinarer, podcasts og diverse til tekst eller andre medier skal du ikke genopfinde den dybe tallerken. Derimod får du produceret masser af godt indhold – og tro os: Ingen vil opdage det.

Start med at omdanne indholdet til den platform, hvor du er bedst. Er du bedst til at skrive, så omdan din podcast til et blogindlæg. Er du derimod bedst til lyd, kan du gøre det den anden vej rundt.

En lille hemmelighed: Vi benytter os faktisk af content recycling lige nu.

3) “Do things that don’t scale”

Lyder det åndssvagt?

Det kan vi godt forstå, for det gælder jo i korte træk om at skalere virksomheden.

Men ved at gøre noget ekstra for jeres kunder, som ikke fremmer jeres virksomhed, vil I få et bedre og mere personligt forhold til dem. I vil vinde deres hjerte. 

Det kunne være at sende en æske chokolade til trofaste kunder eller en kærlig hilsen til en kunde, som har valgt at stoppe samarbejdet grundet trængselstider.

Kun fantasien sætter grænser, og I kan både sende mails med personligt indhold med videoer, billeder eller rabatkoder og snail mails i form af fysiske breve (man må gerne sende breve til virksomheder).

4) Vid, hvilket dyr I er

Nu spørger I nok jer selv, hvad fa’en dyr har med marketing at gøre, så det vil vi selvfølgelig forklare. Det handler nemlig om at finde ud af, hvilken virksomhed I er. 

“Alle veje fører til Rom”.

Sådan lyder et kendt ordsprog. Det betyder oversat til marketingsprog, at der er mange måder, I kan blive succesfulde på, men at I skal vide, hvem I er, og hvordan I tjener penge. I skal vide, hvilket dyr I er. 


På billedet er elefanten (virksomhed 1) ikke mere succesfuld end bien (virksomhed 2). For de omsætter for det samme. Elefanten har bare 1000 store kunder, mens bien har 1.000.000 små kunder. Begge veje fører så at sige til Rom.

For jer er det vigtigt at vide, om I er elefanten, bien eller et dyr midt imellem, fordi det fortæller jer, hvordan I skal lægge jeres marketingstrategi, og hvor mange penge I kan bruge på at få en ny kunde.

Som Steffen Hedebrandt siger:

“Hos Dreamdata starter kunderne med at give omkring 100.000 kroner om året, så vi kan faktisk godt tillade os at have sælgere ansat. Hvis de lukker to-tre deals på en måned, hænger det fint sammen. Men betaler kunden kun 6.000 kroner om året, giver det slet ingen mening”.

6) Intent-based fokus

I kender sikkert en søgeordsanalyse. I finder ud af, hvor mange personer der søger på givne ord for at finde ud af, hvor I skal sætte jeres sejl ind i jagten på mest trafik.

Men det er ikke altid klogt – for hvad hvis 90 % af de besøgende er irrelevante for jeres forretning og aldrig bliver til kunder?

I stedet bør I som SaaS-virksomhed lægge fokus på at få besøgende, der er relevante for jer. Nogle, der kan bruge jeres produkt til noget og blive til kunder. 

Så hvem har egentlig en oprigtig intention i at være nysgerrig i jeres produkt, og hvem har ikke? 

Der ligger stor værdi i at nå til den erkendelse, at I ikke er relevant for alle. 

6.1) Sørg for ikke at være tvunget til at kysse på første date

Men det lyder da meget godt ellers?

Ja, hvis daten ikke løber skrigende væk – og det kan I aldrig vide. Derfor anbefaler vi, at I lærer hinanden lidt bedre at kende.

Oversat til marketingsprog betyder det, at den besøgende ikke kun skal have muligheden for at købe jeres produkt eller forlade jeres hjemmeside. 
Nå, men hvad så?

Giv daten mulighed for at ses igen ved at tilbyde vedkommende at skrive sig op til et nyhedsbrev, downloade en e-bog eller lignende. Kun fantasien sætter grænser – ligesom på en date. 


Men er det ikke dumt? Det handler vel om at få kunder?
Det er sandt, men hvis daten ikke er klar til at kysse, må du vente til den næste date – eller den næste date igen. Det er det samme med besøgende på jeres hjemmeside. Måske er de ikke klar til at købe jeres produkt første gang, de besøger hjemmesiden.

Sørg for at holde kontakten ved lige ved at lade dem tilmelde sig nyhedsbreve, downloade e-bøger osv. Lige pludselig er de klar til at kysse.

7) Dedikerede landingssider til målgrupper/features

Rigtig mange er bange for at vælge fra og vil derfor gerne favne bredt på deres landingssider. 

Men det er ingen skam hverken at vælge fra eller lave flere landingssider, der i højere grad er målrettet specifikke målgrupper. 
Tværtimod giver det mulighed for at ramme knivskarpt i jeres markedsføring og opnå en høj SEO-ranking, ligesom at jeres betalte annoncering får en høj quality score, fordi annonceringen henviser til landingssider, der er virkelig relevante. 



Lad os tage et eksempel med Terapeutbooking.dk, som vi har haft et godt samarbejde med hos Somera.

Terapeutbooking.dk tilbyder deres service til både psykologer, psykiatere, fysioterapeuter, massører osv.

I stedet for at lave én samlet landingsside lavede vi en til hvert erhverv, så den bliver både personlig og relevant. Når brugere søger efter “booking psykolog” på Google, får de præcis den landingsside, der er lavet til psykologer. Prøv selv!
Det gavner jer både på Google og i jeres betalte annoncering, ligesom en stor del af jeres besøgende vil være relevante for jer.

Hvad var det nu det første tiltag var?

Lad os lige tage de vigtigste pointer en sidste gang, så du nemt kan implementere det, der giver mening for jer. Og husk - du kan se en komplet gennemgang af alle 7 tiltag, hvis du klikker lige her.

1) Indhold er bare indhold – du skal blot skrive bedre indhold målrettet forbrugeren. Og husk: Du kan med fordel genbruge dit indhold lige så tosset, du vil. 

2) Konkurrencen på det vide internet er stor. Gør ting, der ikke gavner virksomheden i jagten på det bedste brand. Jeres kunder – eller tidligere kunder – vil huske jer.

3) Skal du sælge 100 æbler eller 10 vandmeloner om dagen for at have succes? Hav styr på, hvad du kan betale for en kunde – alle veje fører til Rom. Især hvis du ved, hvilken virksomhed I er.

4) Lav unikke landingssider til jeres målgruppe, og hav et intent-based fokus. Der ligger stor værdi i at vide, hvem I ikke er relevante for.

5)
Vind eller forsvind-løsningen duer ikke. Hvis den besøgende ikke vil købe, kan du ikke tvinge vedkommende til det. Hold i stedet kontakten, og lad vedkommende tilmelde sig nyhedsbreve eller lignende. 


Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Indehaver

Skal vi hjælpe jeres virksomhed?

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.