Her er 8 content marketing-hemmeligheder, du kan stjæle fra Dinero

Hvorfor er det ikke nok at have en blog, hvis du vil være seriøs omkring din content marketing? Hvad er forskellen på et indholdsunivers og et content pillar? Og hvordan forbedrer man SEO?

Det – og meget mere – giver vi dig svaret på i dette blogindlæg, hvor vi i samarbejde med Tobias Hyldeborg, Digital Marketing Manager i Dinero, fortæller alt om Dineros marketingstrategi.

1) Er det nok at have en blog?

“Hvis du ikke kan udgive indhold en gang om måneden, skal du lade være med at arbejde med content marketing”.

Sådan lyder det fra Tobias, når det kommer til spørgsmålet, om det er nok at have en blog. 

Det er rigtig fint at starte med en blog, og især hvis du kan udgive indhold en gang om ugen, men hvis du arbejder seriøst med content marketing og udgiver meget indhold, er en blog ikke nok af flere grunde: 

  • Det vil skubbe relevant indhold langt ned meget hurtigt.
  • Bloggen vil kunne understøtte og uddybe andet content om et bestemt emne.

Hvis du gerne vil arbejde med content pillars eller indholdsuniverser, er en blog ikke tilstrækkelig.

2) Content pillars og indholdsuniverser

Content pillars og indholdsuniverser er lidt to sider af den samme sag, men der er forskelle, der er værd at nævne, hvis du er ambitiøs omkring din content marketing.

Et indholdsunivers kan indeholde content om mange forskellige emner, og det er sjældent, at det er forsiden, der er vigtig. Den holder bare sammen på alle de blogindlæg, podcasts, videoer, guides og e-bøger, der måtte være i indholdsuniverset. 

Trafikken i et indholdsunivers kommer oftest fra organisk trafik eller links fra andre hjemmesider. 
Vi tager lige et eksempel, som gør det nemmere at forstå:

Somera har lavet en regnskabsordbog for Dinero, hvor du kan slå alle termer op, der har forbindelse til regnskaber. Alt fra A-skat til årsrapport. 

I dette univers findes der mange emner som topskat, sort arbejde og refusion. Det er et indholdsunivers, og det er sjældent, at de besøgende finder den relevante information via indholdsfortegnelsen/hovedsiden.

I stedet kommer den besøgende direkte ind på siden om A-skat, fordi vedkommende har søgt efter det på Google, eller der bliver linket til siden fra et andet sted. Forsiden fungerer kun som en clips, der holder det hele sammen. 

Omvendt er hovedsiden meget vigtig i et content pillar – da det er herfra, den besøgende navigerer rundt mellem alt indhold. 

Det betyder også, at man med et content pillar beskæftiger sig med ét overordnet emne, som man går i dybden med i form af blogindlæg, guides, e-bøger osv. 

Dermed kan man også linke rundt til diverse indhold med udgangspunkt i hovedsiden. 

Så der er to hovedårsager til, at Dineros regnskabsbog ikke er et content pillar:

  • Ordbogen involverer mange emner
  • Hovedsiden er mindre vigtig – de besøgende kommer direkte ind på en landingside via Google eller eksterne links.

3) Hvad er søgehensigten?

Det allerbedste ville være, hvis folk bare gik ind på Dineros hjemmeside og bestilte et abonnement til deres regnskabsprogram. Men sådan er virkeligheden desværre ikke – hverken for Dinero eller nogen andre.

En besøgende gør sig mange overvejelser, inden der trykkes på “køb”. Det skal man være klar over, når man beskæftiger sig med content marketing.

Derfor hjælper du dig selv, hvis du ved, hvad folks søgehensigt er - vil de have information, hjælp eller købe

Lad os tage endnu et eksempel

En ung mand har har fået et job, hvor han har 25 kilometer til og fra arbejde hver vej. Derfor vil han undersøge mulighederne for transport. Han googler derfor “hvorfor købe billig brugt bil” på Google. 

Manden finder en bilportal, der sammenligner priser på brugte biler, fordi portalen har lavet en søgeordsanalyse og gerne vil findes på søgeordene “brugt billig bil”

Men der er ikke taget højde for, at manden slet ikke er klar til at købe en bil. Han er blot ved at undersøge transportmulighederne til og fra arbejde og overvejer en bil som én af flere muligheder. Derfor får portalen ikke konverteret sine besøgende.

Mandens søgehensigt var ikke at købe, og portalen blev ramt af kængurustylte-effekten, hvor den besøgende hurtigt hoppede tilbage til Google igen, fordi han ikke fik svar på, hvad han søgte.

Sker det ofte, vil siden falde i rang med tiden.

Nå, men skal bilportalen så bare give op og vente på, at der kommer en besøgende, der er klar til at købe en bil? 

Nej, selvfølgelig ikke.

Den skal skrive indhold, der hjælper manden med at blive klogere – for i sidste ende at sørge for, at manden bliver til en kunde. Men bilportalen må acceptere, at manden ikke er klar til at købe en bil endnu. 

Det kunne være, at bilportalen kunne skrive et godt blogindlæg om, hvad man skal være opmærksom på, når man køber en brugt bil, eller hvilke fordele, der er ved at købe en bil fremfor at tage offentlig transport. 

Det gælder om at vide, hvad der er den besøgendes søgehensigt og levere relevant indhold, der hvor vedkommende befinder sig i sin købsrejse. 

Det er det, Dinero arbejder målrettet på i sin content marketing, og det er blandt andet derfor, at vi har udarbejdet en kæmpestor regnskabsordbog til dem. 

4) Gå den ekstra SEO-mil

De fleste, der kender lidt til SEO, ved, at det er vigtigt at få søgeordet inkluderet i metatitel og -beskrivelse og at lave gode relevante over- og underoverskrift.

Men Dinero prøver at skille sig ud fra mængden ved at gå lidt mere i dybden. Derfor har de i deres SEO også fokus på:

  • Interne links
  • Anchor links

De interne links går ud på at sende den besøgende videre i processen. Har vedkommende for eksempel søgt på “Hvad er A-skat?”, vil det også være naturligt at nævne B-skat i artiklen. 

Her kan der sættes et link ind til en artikel omhandlende B-skat, som den besøgende kan klikke på. På den måde kan Dinero sende sine besøgende rundt i deres indholdsunivers.

Skulle der være et begreb, som man ikke har content omkring, kan man sagtens linke eksternt til en troværdig kilde, der kan gøre den besøgende klogere på begrebet. Dette er også en måde at få nye emner til sin content marketing på.

onpage-seo principper for dineros regnskabsordbog

Anchor links er et brugbart SEO-værktøj, hvis man eksempelvis har skrevet en lang guide.  Det kunne være “Sådan bogfører du dit regnskab”. Det kræver en del forklaring og mange begreber.

Her kan du, ved at lave anchor links, hjælpe den besøgende med at springe direkte til det afsnit og det begreb, der er relevant for vedkommende.

Det har både den fordel, at det hjælper den besøgende med at navigere rundt på din side, men også at du kommer til at fylde mere i SERP og kan blive synlig på konkrete begreber, da Google vil forstå, at her er tale om en overskrift, der præcist beskriver et givent emne. Også selvom guiden er ret bred i sin helhed. 

5) Forstå Google rigtigt

Alle har gode intentioner, når det kommer til SEO, men det er vigtigt at forstå Google. Ellers kommer man ikke til at blive synlig. 

I dag er det vigtigere at skrive et relevant blogindlæg end at skulle inkludere et søgeord præcis 12 gange i teksten.

Googles algoritme består af hundredvis af mekanismer, der afgør din placering, og det bliver vigtigere og vigtigere, at den besøgende finder dit indhold relevant, så du ikke bliver ramt af kængurustylte-effekten.

Brug derfor tid på at skrive relevant, godt indhold og tænk mindre over, om søgeordet er der et vist antal gange. 


6) Insource vs. outsource

Dinero har selv en marketingafdeling, hvor der fokuseres på både SEO og content. Alligevel har de brugt Somera til outsourcing og sparring.

“Hvis vi selv skal lave de større projekter, kan vi ikke optimere og producere andet indhold i flere uger”, siger Tobias Hyldeborg.

Derfor har Dinero også valgt at outsource nogle af deres større content-projekter, mens de internt selv står for andre. 
Hvis man ikke selv har tid, kan man med fordel bruge content marketing-bureauer.

“Uanset hvor stor en content-afdeling vi får, tror jeg altid, vi vil bruge bureauer eller freelancere til at hjælpe os med den strategiske del," forklarer Tobias Hyldeborg.

7) Opdater dit content med en månedlig to do-liste

Tobias har en månedlig to do-liste for Dineros content. Den skal sikre, at indholdet stadig er relevant og opdateret. Du kan se listen her:

8) Sikr dit indhold mod plagiering

Hvis du tager dit content seriøst og producerer godt, relevant indhold, vil det ikke gå ubemærket hen. I nogle tilfælde vil folk faktisk synes så godt om det, at de vil stjæle det fra dig. 

Dinero sikrer sig mod plagiat ved at bruge copyrightagent. Et simpelt værktøj i form af en lille pixel, du smider ind på din side, og så kan du se, hvor dit content er blevet kopieret hen. 

Men i stedet for at lægge sag an og gøre det til en træls episode, kan du vende det til din fordel. 

Ofte har de fleste handlet i god tro, og hvis du pænt henvender dig og spørger, om de ikke vil linke til den oprindelige kilde (dig), vil du få et relevant link udefra, da vedkommende med stor sandsynlighed beskæftiger sig indenfor samme branche som dig. 


Vil du lære mere om content marketing?

Gør som mere end 2.000 andre marketers og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Hver uge gør vi vores bedste for bare at gøre dig en smule klogere på content marketing.

Fedt! Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
Hovsa. Der gik noget galt. Prøv lige at tjekke din e-mail en ekstra gang.
Få styr på jeres kernefortælling

Vil du lære, hvordan selv laver content markedsføring?

Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.

Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Founder
Navn
E-mail
Telefonnummer
Din besked
Send din besked

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.