Hvad koster en tekstforfatter?

Kristian Scharling
May 7, 2021
5
min. læsning

Bureau- og konsulentarbejde takseres ofte via en timepris. Nogle virksomheder koster 2.000 kroner i timen, mens andre koster 300. Skal man så ikke bare vælge den billigste mulighed, fordi en times arbejde er en times arbejde, uanset hvilken løsning man vælger? Alle kan vel nå den samme mængde arbejde på det samme antal timer, ikke?

Udover at kvaliteten kan variere utroligt meget fra sted til sted, er det også vidt forskelligt, hvad man som bureau eller konsulentvirksomhed mener, man kan nå på en time.

Derfor er det vigtigt, at du som kunde ikke løber skrigende væk fra en høj timepris, før du har fået specificeret yderligere, hvad du egentlig får for pengene. Omvendt er det næsten endnu vigtigere, at du ikke vælger det første og bedste, fordi du kan få en ekstra billig timepris.

Timeprisen siger intet om, hvad dit projekt samlet kommer til at koste.

Someras timepris er...

Hos Somera tager vi 1.200 kroner eksklusiv moms for en times arbejde hos en seniortekstforfatter. Det er hverken i den billige eller dyre ende af skalaen.

Det er en pris, der sikrer, at vi kan ansætte dygtige mennesker, investere tid i at uddanne dem måned efter måned – og samtidig have tid til at de kan være kreative. Læs mere om os og vores arbejdsfilosofi her.

Vi tager aldrig en opgave på os uden troen på, at vi kommer til at tjene os selv hjem mange gange. Derfor siger vi også nej til kunder, vi ikke mener er et match for os.

Variabler, der kan påvirke prisen

Korte, konkrete tekster

Mere tekst er lig med mere arbejde. Skulle man tro. Små, specifikke tekster, der skal indramme mange informationer på få ord, er ofte sværere at skrive end længere tekster, hvor man har mere plads at til at forklare sig på. Har man markedsføringbudskaber eller en række produktbeskrivelser, der skal indkapsle noget omfattende, men som kun må fylde 30 ord, kan man ikke få skrevet 20-25 beskrivelser på en time. Her vil vi give et særtilbud på opgaven.

Tekniske produkter og omfattende research

Det er ingen hemmelighed, at nogle tekster er nemmere at skrive end andre, fordi de ganske enkelt kræver mindre research. Det går hurtigere at skrive en artikel om fodbold end om elementpartikler på et atomart niveau. Og det kan have betydning for prisen.

Jo mere teknisk et produkt eller løsning, vi skal skrive om er, jo længere tid vil vi bruge på både research og det efterfølgende arbejde med feedback fra jer som kunde.

Manglende grundlæggende information ved start på tekstarbejde

Ethvert succesfuldt projekt bunder oftest i en god forventningsafstemning og projektafklaring fra start.

Der, hvor vi ser, at projekter skrider i forhold til den oprindelige tidsramme er, når rammen for opgaven ændrer sig. Enten fordi at kunden ændrer retning undervejs, eller måske ikke har haft 100% styr på de interne processer i starten.

For at undgå sådanne situationer gør vi meget ud af et grundigt stykke forarbejde, at spørge ind til tone of voice og sikre os enighed om projektets omfang.

Når man får at vide, hvor længe det tager at skrive en tekst, kan man til tider blive chokeret. Altså, hvor længe kan det lige tage? Alle kan da skrive.

Jovist.

Men vi sætter en dyd i at levere et stykke arbejde, vi kan stå inde for, og som skaber værdi for læseren og virksomheden som afsender. Det kræver grundighed.

Sådan kan du gøre vores arbejde nemmere (og spare penge)

Det skal ikke alt sammen handle om, hvorfor copy writing koster dig penge. Lad os nu se på, hvordan du også kan spare penge, når du hyrer en professionel tekstforfatter.

Der er lavet en grundig brief på forhånd

Jo bedre en brief, du kan forberede på forhånd, jo mindre tid skal vi bruge på at fiske information ud af jer. Og det gør vores researchproces kortere – ergo en lavere pris.

Det hjælper også, hvis I har kilder, konkurrenter og anden relevant info klar til os på forhånd.

Klik her og download nogle briefs, du kan bruge.

I har en person til at renskrive alle rettelser

Feedback er en fast del af ethvert samarbejde. Selvfølgelig.

Men når man sidder i en stor organisation, kan der være flere meninger om de samme ting. Derfor gør det vores arbejde markant nemmere, når der er én person, som sørger for, at alle rettelser går i tråd med hinanden og kommunikerer det videre til tekstforfatteren.

Det gør processen langt mere gnidningsfri – og vi bruger vores timer mere effektivt.

Der er en klar tone of voice på forhånd

Har I allerede en udarbejdet tone of voice for jeres virksomhed, som vi skal tage udgangspunkt i? Så har vi allerede sparet hinanden for en god mængde tid.

Har I ikke det, så frygt ej. Vi kan hjælpe jer med at udarbejde en.

En tone of voice sørger for en rød tråd i alt kommunikation og fungerer som en manual for tekstforfatteren. Den definerer både sproget, hvordan teksterne skal opbygges, og om der er en speciel terminologi, man skal være opmærksom på.

Alt sammen noget, der sparer tekstforfatteren tid og dig penge i sidste ende som kunde.

Jeg håber, at ovenstående har givet dig et lille indblik i, hvad en tekstforfatter koster. Og er du ikke helt skræmt væk, skal vi være hjertens velkommen til at kontakte os for at få en konkret pris på dit projekt.

Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Indehaver

Skal vi hjælpe jeres virksomhed?

Tak skal du have! Din indsendelse er modtaget!

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.