Pressemeddelelse eksempel

Jakob Ebbekær
July 1, 2020
4
min. læsning

En af de vigtigste og mest troværdige kilder, når det gælder markedsføring, er pressen. Derfor er det godt for din virksomheds synlighed at blive omtalt i medierne. Men journalisterne på de forskellige redaktioner får hver dag et hav af pressemeddelelser i deres indbakke, så hvordan får du skubbet din pressemeddelelse gennem nåleøjet? Det kræver blandt andet det rette indhold og den rette vinkel.

Hvad er en pressemeddelelse?

En pressemeddelelse er et stykke arbejde inden for PR, som står for public relations. Det er et felt inden for markedsføring, som har været brugt i mange år. Formålet med en pressemeddelelse er at formidle en nyhed, begivenhed eller historie ud til medierne, som skal bringe en omtale i enten digital eller trykt form, så nyheden når ud til mediets mange læsere.

Hvordan skriver du den gode pressemeddelelse?

For at få din historie ud over ramperne er det vigtigt, at du skriver til modtageren. Selvom du sender pressemeddelelsen til journalister, er de ikke modtagerne. Det er derimod læserne, lytterne eller seerne på det medie, som du gerne vil omtales i. Derfor skal pressemeddelelsen skrives med dem i baghovedet. Men du skal alligevel også fange journalistens opmærksomhed.

Fortæl den gode historie

For at en pressemeddelelse skal nå gennem redaktionernes filter og ud på deres nyhedsplatforme, gælder det først og fremmest om at være skarp på vinklen. Den samme nyhed eller begivenhed kan nemlig vinkles på et utal af måder. Og to pressemeddelelser med den samme nyhed kan derfor være vidt forskellige.  Derfor er udgangspunktet altid vinklingen på historien eller nyheden – den er afgørende for, om pressemeddelelsen fanger journalistens blik.

Fang interesse med sigende overskrift

Overskriften er det første bekendtskab med pressemeddelelsen. Det er den, der skal sætte rammen om hele teksten, og derfor skal den være sigende for det, som står i pressemeddelelsen. Men den skal også kunne andet end det. Den skal nemlig fange interessen og give lyst til at læse videre. Det er i overskriften, at hele historiens essens skal nedfældes. Og det kan være svært på blot en enkelt linje. Sørg for, at overskriften hverken bliver for lang eller for kort.  

Kog historien ned til få linjer i en underrubrik

Efter overskriften skal du skrive det, der kaldes for en underrubrik eller en manchet. På få linjer skal du her opsummere, hvad pressemeddelelsen egentlig omhandler. Underrubrikken skal være helt klar på historiens budskab, så der ikke er nogen tvivl om, hvad det drejer sig om. Den skal groft sagt udformes på en måde, hvor det ikke er nødvendigt at læse artiklen – den er et slags mini-resume.

Brødtekst efter den omvendte nyhedstrekant

Flere journalister copy-paster ofte en pressemeddelelse direkte og bringer den som nyhed i en avis eller et online medie. Det stiller store krav til indhold og struktur. En pressemeddelelse er derfor også en form for nyhedsartikel, der bør følge en bestemt opbygning. Hvis du skal skrive en pressemeddelelse, er det en god idé at skrive den efter den såkaldte omvendte nyhedstrekant. Det vil sige, at du starter teksten ud med historien og dens konklusion helt up front. På den måde vækker du interessen. Først herefter uddybes historien med mere dybdegående information og dokumentation. I pressemeddelelsens brødtekst, som er den resterende tekst efter overskrift og manchet, uddyber du med baggrundsviden og citater, der bryder tekstmuren. Til det er det også helt oplagt at lave små mellemrubrikker eller underoverskrifter, så teksten fremstår overskuelig og læsevenlig.

Hold den kort og præcis – og suppler med kontaktinformationer

En pressemeddelelse skal formidle et budskab kort og præcist. Derfor er det som tommelfingerregel en god idé at være opmærksom på, at den ikke visuelt er længere end én A4-side. Formålet med en pressemeddelelse er, at journalisten bringer din historie. Selvom mange journalister bringer din pressemeddelelse, som den er, er det rigtig godt, hvis teksten bruges som springbræt til en dybdegående artikel. Hvis journalisterne synes, at historien er interessant, kan de selv tage kontakt og bede om et dybere interview. Derfor er det vigtigt, at pressemeddelelsen indeholder kontaktinformationer på de personer, der kan svare på uddybende spørgsmål fra journalistens side.

Server historien på et sølvfad

Journalister har travlt – ligesom så mange andre også har det. Derfor er det nødvendigt at gøre det så let som muligt for dem at bringe din historie. Det øger chancen for, at de bringer din historie i pressen. Sørg for, at dit materiale er let tilgængeligt. Send det i en word-fil eller smid selve pressemeddelelsen ind i den mail, som du sender til journalisten. Hvis teksten står i en PDF eller anden fil, hvor det ikke er let at kopiere direkte fra, bliver det for besværligt for journalisten – og så forringes muligheden for medieomtale væsentligt. Hvis en historie eksempelvis er tiltænkt lokale medier, er det vigtigt at gøre opmærksom på, hvordan pressemeddelelsen har relation til det lokale område, som mediet dækker. Det kan du gøre ved at skrive lokalområdet ind i både overskrift og mailens emnefelt. Eksempelvis:

”Ung Aalborg-iværksætter leder virksomhed flere tusinde kilometer fra kontoret”

Det er også oplagt i forhold til at fange den lokale interesse at skrive området ind i pressemeddelelsens manchet, der er det lille tekststykke efter overskriften.

Pitch til relevante medier

Når alt det indholdsmæssige og tekstlige er på plads, skal pressemeddelelsen pitches til relevante medier. Her er det vigtigt, at din historie kommer ud til de redaktioner, der rent faktisk kunne have interesse i at bringe en omtale. Det nytter eksempelvis ikke noget, at du som møbel- eller interiørvirksomhed sender en pressemeddelelse til en sportsredaktion på et medie. Du skal derfor lave en medieliste med relevante medier for din historie. Den mest almindelige måde at sende pressemeddelelsen på er via mail. Send den gerne tidligt om morgenen – og gerne tirsdag, onsdag eller torsdag. Både mandag og fredag er særligt travle dage hvor chancen for, at din mail bliver set, er lille. Skriv indholdet af din historie i én enkelt klar sætning med i mailen, så det bliver let for journalisten at danne sig et overblik. Efter du har sendt din pressemeddelelse til journalister, skal du ikke forvente et ”tak, den bringer vi..”. Du skal selv holde øje med, om din historie bliver bragt. Du kan godt følge op på redaktionerne telefonisk. Her er det en god idé at vente nogle dage – men vent ikke flere uger. Og vær så skarp på, hvad der gør din historie interessant.

Tjekliste til din pressemeddelelse

Selvom en pressemeddelelse “bare” er en tekst, der skal formidle en historie, begivenhed eller nyhed, er der flere forhold, du skal være opmærksom på. Vi har derfor lavet en tjekliste her med et overskueligt overblik. ☑ Find den gyldne vinkel, der sætter din historie i det mest interessante lys. ☑ Lav en skarp og præcis overskrift, som indrammer historien og kræver opmærksomhed. ☑ Kog mening og budskab ned i få linjer i underrubrik eller manchet - og inddrag gerne bynavn, hvis det er til lokale medier. Det går direkte ind på journalistens radar. ☑ Kom til sagen. Start pressemeddelelsen ud med historiens budskab og uddyb derefter med uddybende dokumentation og information. ☑ Hold teksten kort, skarp og let læselig. ☑ Bryd tekstmuren med underoverskrifter og citater fra relevante personer. ☑ Afslut pressemeddelelsen med kontaktinformationer til nøglepersoner, der kan uddybe spørgsmål. ☑ Server historien i et word-dokument, der er let at hive tekst ud fra. ☑ Pitch til relevante medier, som tidligere har skrevet om lignende stof.

Kom i pressens søgelys

Vil du gerne i pressens søgelys? På den gode måde naturligvis. Så kan vi hos Somera hjælpe dig med at finde den gode historie og den skarpe vinkel på den. Pressearbejde er et fortløbende arbejde - og det nytter ikke noget, at du blot dukker op i redaktionernes indbakke en enkelt gang. Det kræver, at du opbygger et kendskab til din virksomhed, så du bliver synlig i journalisternes bevidsthed. Det kan vores hold af dygtige tekstforfattere

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Indehaver

Skal vi hjælpe jeres virksomhed?

Tusinde tak. Din besked er nu sendt, og du hører fra os inden for de næste 24 timer.
Hovsa. Der skete en fejl. Prøv lige at tjek om alt er, som det skal være.