Sådan øger I jeres chance for at komme i pressen

Jakob Ebbekær
July 1, 2020
4
min. læsning

I dette indlæg kan du blive meget klogere på, hvordan man skriver en god pressemeddelelse, der fanger medierne opmærksomhed. Vi afmystificerer de spørgsmål, du måtte brænde inde med og kommer med virkningsfulde eksempler til pressemeddelelser. 

Og så udvider vi din værktøjskasse med konkrete skriveredskaber til at mestre den pressemeddelelse, som fanger journalistens interesse, når den havner i indbakken. 

Hvad er en pressemeddelelse?

En pressemeddelelse er et stykke arbejde inden for PR, som står for public relations. Det er et felt inden for markedsføring, som har været brugt i mange år. Formålet med en pressemeddelelse er at formidle en nyhed, begivenhed eller historie ud til medierne, som skal bringe en historie i enten digital eller trykt form, så nyheden når ud til mediets mange læsere.

Hvordan skriver man en pressemeddelelse, som vækker interesse?

For at få din historie ud over ramperne er det vigtigt, at du skriver til modtageren. Selvom du sender pressemeddelelsen til journalister, er de ikke modtagerne. Det er derimod læserne, lytterne eller seerne på det medie, som du gerne vil omtales i. Derfor skal pressemeddelelsen skrives med dem i baghovedet. Men du skal alligevel også fange journalistens opmærksomhed.

I de næste punkter vil vi opridse en række effektive huskeregler, du med fordel kan bruge som skabelon til din pressemeddelelse.

Teknikkerne tager udgangspunkt i keywords inden for journalistikkens verden, så din pressemeddelelse taler ind i journalisternes egen måde at arbejde på. På den måde viser du, at du har styr på dit kram og fortjener journalistens dyrebar tid.

Fortæl den gode historie 

For at en pressemeddelelse skal nå gennem redaktionernes filter og ud på deres nyhedsplatforme, gælder det først og fremmest om at være skarp på vinklen. 

Den samme nyhed eller begivenhed kan vinkles på et utal af måder – og to pressemeddelelser med den samme nyhed kan derfor være vidt forskellige. 

Derfor er udgangspunktet altid vinklingen på nyheden – den er afgørende for, om pressemeddelelsen fanger journalistens blik.

Fang interesse med en sigende overskrift 

Overskriften er det første bekendtskab med pressemeddelelsen. Det er den, der skal sætte rammen om hele teksten, og derfor skal den være sigende for det, som står i pressemeddelelsen. Men den skal også kunne andet end det. 

Den skal nemlig fange interessen og give lyst til at læse videre. Det er i overskriften, at hele historiens essens skal nedfældes. Og det kan være svært på blot en enkelt linje. 

Sørg for, at overskriften hverken bliver for lang eller for kort.  

Kog historien ned til få linjer i en underrubrik 

Efter overskriften skal du skrive det, der kaldes for en underrubrik eller en manchet. På få linjer skal du opsummere, hvad pressemeddelelsen egentlig omhandler. 

Underrubrikken skal være helt klar på historiens budskab, så der ikke er nogen tvivl om, hvad det drejer sig om. Den skal groft sagt udformes på en måde, hvor det ikke er nødvendigt at læse artiklen – den er et slags resumé.

Brødtekst efter den omvendte nyhedstrekant 

Journalister bruge ofte citater fra en pressemeddelelse og bringer citaterne som en nyhed i en avis eller et onlinemedie. 

En pressemeddelelse er derfor også en form for nyhedsartikel, der bør følge en bestemt opbygning. Hvis du skal skrive en pressemeddelelse, er det en god idé at skrive den efter den såkaldte omvendte nyhedstrekant. Det vil sige, at du starter teksten ud med historien og dens konklusion helt up front. 

På den måde vækker du interessen. Først herefter uddybes historien med mere dybdegående information og dokumentation. 

I pressemeddelelsens brødtekst, som er den resterende tekst efter overskrift og manchet, uddyber du med baggrundsviden og citater, der bryder tekstmuren. Her er det oplagt at lave små mellemrubrikker eller underoverskrifter, så teksten fremstår overskuelig og læsevenlig.

Hold den kort og præcis – og suppler med kontaktinformationer 

En pressemeddelelse skal formidle et budskab kort og præcist. Derfor er det som tommelfingerregel en god idé at være opmærksom på, at den ikke visuelt er længere end én A4-side. 

Formålet med en pressemeddelelse er, at journalisten bringer din historie. Selvom mange journalister bringer din pressemeddelelse, som den er, er det rigtig godt, hvis teksten bruges som springbræt til en dybdegående artikel. 

Hvis journalisterne synes, at historien er interessant, kan de selv tage kontakt og bede om et dybere interview. 

Derfor er det vigtigt, at pressemeddelelsen indeholder kontaktinformationer på de personer, der kan svare på uddybende spørgsmål fra journalistens side.

Server historien på et sølvfad 

Journalister har travlt – ligesom så mange andre også har det. Derfor er det nødvendigt at gøre det så let som muligt for dem at bringe din historie. 

Det øger chancen for, at de bringer din historie i pressen. Sørg for, at dit materiale er let tilgængeligt. Send det i en word-fil eller smid selve pressemeddelelsen ind i den mail, som du sender til mediet.

Hvis teksten står i en PDF eller anden fil, hvor det ikke er let at kopiere direkte fra, bliver det for besværligt for journalisten at bruge dine eksempler på pressemeddelelser – og så forringes muligheden for medieomtale væsentligt. 

Hvis en historie eksempelvis er tiltænkt lokale medier, er det vigtigt at gøre opmærksom på, hvordan pressemeddelelsen har relation til det lokale område, som mediet dækker. 

Det kan du gøre ved at skrive lokalområdet ind i både overskrift og mailens emnefelt. 

Pitch til relevante medier 

Når alt det indholdsmæssige er på plads, skal pressemeddelelsen pitches til relevante medier. Her er det vigtigt, at din historie kommer ud til de redaktioner, der rent faktisk kunne have interesse i at bringe en omtale. 

Det nytter eksempelvis ikke noget, at du som møbel- eller interiørvirksomhed sender en pressemeddelelse til en sportsredaktion på et medie. Du skal derfor lave en medieliste med relevante medier for din historie. 

Den mest almindelige måde at sende pressemeddelelsen på er via mail. Send den gerne tidligt om morgenen – og gerne tirsdag, onsdag eller torsdag. Både mandag og fredag er særligt travle dage, hvor chancen for at din mail bliver set er lille. 

Skriv indholdet af historien i én enkelt klar sætning i mailen, så det bliver let for journalisten at danne sig et overblik. Efter du har sendt din pressemeddelelse til mediet, skal du ikke forvente et ”tak, den bringer vi..”. Du skal selv holde øje med, om din historie bliver bragt.

Tjekliste til din pressemeddelelse

Selvom en pressemeddelelse “bare” er en tekst, der skal formidle en historie, begivenhed eller nyhed, er der flere forhold, du skal være opmærksom på. 

Vi har derfor lavet en tjekliste her med et overskueligt overblik:

☑ Find den gyldne vinkel, der sætter din historie i det mest interessante lys. 

☑ Lav en skarp og præcis overskrift, som indrammer historien og kræver opmærksomhed.

☑ Kog mening og budskab ned på få linjer i underrubrikken - og inddrag gerne bynavn, hvis det er til lokale medier. Det går direkte ind på journalistens radar. 

☑ Kom til sagen. Start pressemeddelelsen ud med historiens budskab og uddyb derefter med uddybende dokumentation og information. 

☑ Hold teksten kort, skarp og let læselig.

☑ Bryd tekstmuren med underoverskrifter og citater fra relevante personer. 

☑ Afslut pressemeddelelsen med kontaktinformationer til nøglepersoner, der kan uddybe spørgsmål. 

☑ Server historien i et word-dokument, der er let at hive tekst ud fra. 

☑ Pitch til relevante medier, som tidligere har skrevet om lignende stof.

Kom i pressens søgelys 

Vil du gerne i pressens søgelys? På den gode måde naturligvis. 

Så kan Somera hjælpe dig med at finde den gode historie og den skarpe vinkel på den.

Pressearbejde er et fortløbende arbejde, og det nytter ikke noget, at du blot dukker op i redaktionernes indbakke en enkelt gang. Det kræver, at du opbygger et kendskab til din virksomhed, så du bliver synlig i journalisternes bevidsthed. Kontakt journalist Jakob Ebbekær og hør, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.



Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Indehaver

Få sat gang i jeres content marketing. Kontakt os her.

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.