Markedsføringen af dine produkter skal laves hele vejen til, at handlen er i hus. Produktbeskrivelsen vil som oftest være den sidste information, kunden får inden et salg. Derfor er det vigtigt, at produktbeskrivelsen er værd at læse for kunden, og at den indeholder relevant information om fordele, brug og så videre, der overbeviser læseren om, at han eller hun skal købe produktet.
“Vi sælger x-produkt af god kvalitet”, er nok en formulering, du har stødt på mere end en gang. Vi beder dig bare stille dig selv spørgsmålet: ”Er produktet virkelig af god kvalitet?”. Alle, der sælger produktet, kan jo skrive, at kvaliteten er i top. Og hvad hvis alle rent faktisk bare skriver god kvalitet i beskrivelsen af deres produkter? Hvorfor skulle man så betale 8.000 kr. for et fjernsyn i “god kvalitet”, hvis det til 3.000 kr. også er i “god kvalitet”?
I vores daglige færden på internettet støder vi ofte på webshops, hvis produkt- og kategoribeskrivelser ikke er ret gode. Ofte er et ‘dovent’ eller ‘forkert’ brug af tillægsord synderen. Derfor vil vi i denne guide særligt fokusere på brugen af tillægsord i dine hjemmesidetekster.
Ingen gider at høre på de klassiske udsagn om “skarp pris” og “gode egenskaber”, da det er noget, som alle kan skrive. I stedet handler det om at fremhæve produktets fordele.
Lad os starte ud med en hurtig forklaring af tillægsord.
Hvad er tillægsord, og hvad skal jeg bruge dem til?
Tillægsord (eller adjektiver, hvis du er skolet i de latinske betegnelser for ordklasser) er ord, der tillægger andre ord betydning. Nogle tillægsord er meget konkrete, mens andre er mere flyvske og kan fortolkes lidt efter eget valg.
Står der eksempelvis “en rød bil”, hersker der selvfølgelig ingen tvivl om, at bilen rent faktisk er rød. Men hvis der står en “fantastisk bil”, vil mange modtagere nok tænke lidt over, at det er sælgeren selv, som siger, at bilen er fantastisk – hvorfor det ikke giver den store effekt. For er den egentlig fantastisk? Fantastisk er uden tvivl en positiv beskrivelse, men hvad der gør bilen fantastisk er ikke til at vide.
Hvad der er et sundt brug af tillægsord, varierer hos den enkelte virksomhed i forhold til målgruppen. Generelt er der dog nogle tillægsord, vi kan anbefale, at du ikke skal bruge for mange af, når du beskriver dine produkter eller services.
Pas på de hurtige produktbeskrivelser
Overordnet set har vi to typer af tillægsord: generiske og konkrete.
‘Fantastisk’, ‘god kvalitet’, ‘billig’ og ‘fremragende’ er alle eksempler på generiske tillægsord. Disse er rigtig nemme at bruge i nærmest alle sammenhænge, hvorfor det er nemt at komme til at bruge dem på stribe, når du sidder og hamrer løs på tasterne. Dine produkter skal selvfølgelig fremstå positivt, og derfor beskrives de ofte med ord som de ovenstående uden at være mere konkrete i beskrivelsen.
Dette er dog den lette vej at gå! Gør du brug af generiske tillægsord for ofte, vil dine kunder lugte lunten og ikke tage dine ord til sig, da det hele bare bliver ‘fantastisk’, ‘skønt’ og så videre. I stedet skal du være mere konkret med dine beskrivelser.
Udnyt egenskaberne ved dit produkt
Frem for blot at bruge generiske tillægsord skal du i stedet kigge mod det enkelte produkts egenskaber, hvis produktbeskrivelsen skal hjælpe dig nærmere et salg.
Skal du sælge bildæk, er det med at fremhæve kvaliteterne ved det enkelte dæk. Hvis du blot skriver “et fremragende dæk”, får kunden en forestilling om, at det er et godt dæk – men konkret eller brugbar information har kunden ikke fået noget af. Hvordan er vejgrebet? Er det holdbart? – Det er informationer, som kunden kan bruge til noget.
Har du masser af relevant viden om det produkt, du skriver om, så kan det kategoriseres som ren dovenskab, hvis du bruger tillægsord som ‘god’ eller ‘fantastisk’ til at beskrive produktet. I stedet bør du bruge tillægsord, der rent faktisk oplyser kunden om produktets egenskaber. Hvis vi forbliver ved eksemplet med dæk, vil ‘høj slidstyrke’, ‘langtidsholdbarhed’ og ‘stærkt vejgreb’ være mere relevante informationer at få inden et køb.
Punktopstillinger er altid smarte at bruge, da de er iøjnefaldende for læseren. List eventuelt produktets fordele op i en punktopstilling, så læseren hurtigt kan danne sig et overblik over disse.
Gør dig troværdig i beskrivelsen af dine produkter
Tillid til sælger er vigtigt for enhver køber. Få ting fremkalder tillid hos en sælger som ærlighed. Hvordan viser du så, at du er ærlig? Det kan du også gøre ved dit brug af tillægsord. Og dette er en meget undervurderet ting, når det gælder produktionen af kategoribeskrivelser og produktbeskrivelser til webshops.
Hvis du nu kan vise kunden, hvor produktet måske kommer en smule til kort eller henvise til, at du måske har en bedre løsning i dit sortiment, gør det dig meget mere troværdig. Det kan eksempelvis være ved at sige: “Vi er ikke de billigste på markedet, men du er til gengæld sikret en fejlfri service, når du bruger os”.
Ved at gøre dette viser du, at du er ærlig over for kunden, hvilket der uden tvivl vil blive sat pris på fra kundens side.
Vær konkret og præcis
Når dine besøgende klikker sig ind på et produkt, er de tæt på at gøre sig et køb. Produkttekstens indledning skal derfor være skarp og konkret, så læseren bliver overbevist om at købe produktet. Her skal kun det mest relevante skrives. Du kan eventuelt dele din produktbeskrivelse op i to dele.
For hvad gør man, hvis man ikke er helt overbevist, om man skal købe et produkt? – Man søger mere information. Du bør derfor være mere dybdegående i det senere afsnit og forklare nærmere om produktets fordele og ulemper. På den led kan læseren få besvaret nogle af sine tvivlsspørgsmål og blive overbevist om, at produktet er værd at købe. Er der ikke noget information at finde på din produktside, vil man med al sandsynlighed søge efter information andetsteds, hvilket vil sige, at kunden forlader din side.
Pas på, at du ikke træder ud på et sidespor
Hvor lang en produktbeskrivelse skal være, handler i stor grad om det enkelte produkt. Nogle produkter kan der skrives en masse om, mens der ved andre ikke er meget at komme ind på. Det er vigtigt, at du tilpasser dine produktbeskrivelser til det enkelte produkt.
Der kan sagtens skrives 300-500 ord om et produkt, hvis det kræver en dybdegående forklaring, men der er ingen grund til at trække teksten ud i langtræk. Ligegyldigt fyld er der ikke nogen, som gider at læse. Tekstens længde er altså svær at give et præcist svar på, men så længe at det, der skrives, er relevant at læse, kan du roligt blive ved. Du skal skrive det, som din potentielle kunder har brug for at vide for at beslutte sig. Ikke mere, ikke mindre.