Har du husket at holde din blog aktiv på det seneste? Eller har du aldrig gjort brug af den? Hvis ikke, kan vi kun anbefale dig at komme i gang. Du går nemlig glip af flere store fordele ved at lade din blog stå ubenyttet hen. Ved at have en række gode blogindlæg på din blog, kan du øge din webshops synlighed og få flere besøgende.

Men hvad skal du skrive om?

Inspirationen kan ofte være svær at finde. Så lad mig gøre det nemt for dig. Her får du serveret 15 idéer til blogindlæg, du kan skrive til enhver tid. Lad os komme i gang med det første!

1. Introduktion af nyt produkt

Har du tilføjet et nyt mærke til dit sortiment, skal det selvfølgelig præsenteres for dine kunder. Et blogindlæg herom bør indeholde en introduktion af mærket, lidt om dets historie, hvilke værdier det repræsenterer (holdbarhed, miljø, usædvanlig kvalitet) og så en mindre gennemgang af de produkter, du nu sælger fra det pågældende mærke.

Inkludér eventuelt interne links, der sender læseren hen til produkterne.

Eksempel: X-mærke er nu landet hos os – lær det bedre at kende her

2. Relatér dine produkter til årstid/helligdage

Visse produkter hører til specielle årstider. Udnyt årstiden til at fremhæve et par af dine produkter, der passer godt dertil.

Det gælder særligt ved juletid. Også Black Friday er værd at skrive om på bloggen. Skriv en række blogindlæg løbende under Black Friday, der gør opmærksom på de bedste tilbud i de næste timer, hvis du kører timebaserede tilbud. På den led besøger dine kunder din side flere gange.

Eksempler: Sommeren er over os – her er vores sommerkit eller Vores 5 bedste bud på en julegave til ham/hende eller Black Friday er over os – Se de største tilbud her

3. Fortæl hvorfor du driver din webshop

Tillid og kendskab til sælger er vigtigt for køberen. Lav derfor et blogindlæg, hvori du fortæller visionen bag din webshop. Hvad er det, du vil opnå? Hvad er dine værdier? Du kan med fordel tage udgangspunkt i virksomhedens kernefortælling.

Eksempel: Derfor startede jeg x-webshop – her er min vision

4. Interview nogle eksperter

Hvis du kan få andre end dig selv til at dele ud af deres viden og tips på din blog, er det rigtig godt. Ved at involvere flere eksperter gør du indlægget mere troværdigt, end hvis det kun er dig selv, der skriver.

Eksempler: 10 modeeksperter: Her er de største trends i øjeblikket eller 6 madbloggere: Her er vores yndlingsopskrifter lige nu

5. Se frem i tiden

Fremtiden er altid spændende. Du har selv stor indsigt i den branche, du befinder dig i og ved derfor nok, hvad der rør sig i øjeblikket. Det er ikke sikkert, at dine kunder gør det. Men det vil de med garanti gerne vide mere om.

Lav et indlæg, hvor du fortæller mere om de tendenser, der vinder frem i øjeblikket. Til denne kan du også benytte dig af interviews med nogle relevante personer inden for branchen.

Eksempler: Disse produkter kommer til at vinde frem næste år eller Eksperterne siger: Sådan kommer vores marked til at se ud om 5 år

6. Svar på dine kunders spørgsmål

Selv med en fyldig FAQ på din webshop, vil der stadig være spørgsmål, der skal besvares fra dine kunder. Disse spørgsmål kan du vælge at besvare i et blogindlæg.

Ræk ud til dine kunder via de sociale medier og bed dem om at stille deres spørgsmål. Derefter besvarer du de bedste spørgsmål i blogindlægget. Du kan også finde frem til dine kunders spørgsmål via en søgeordsanalyse.

Eksempel: I spurgte, og nu svarer vi: Svarene på jeres mest stillede spørgsmål eller Her er vores svar på jeres spørgsmål

7. Skriv et vejledende indlæg

Denne type indlæg henvender sig mest til webshops med mere tekniske produkter. For det er ikke alle, der har den store tekniske ekspertise.

Derfor kan du passende hjælpe dem på vej ved at lære dem, hvordan de samler dit produkt, hvordan det bedst vedligeholdes eller lignende. Vejledningen skal skrives skridt for skridt, så det er let at gå til for alle og enhver.

Eksempler: Sådan holder du x-produkt i god stand eller kridt for skridt: Sådan samler du x-produkt eller Virker x-produkt ikke – Har du prøvet følgende?

8. Bring nyheder

Er der sket noget nyt i din branche eller din virksomhed, som kunderne vil kunne få noget ud af at vide? Lav et blogindlæg, hvor du kort og præcist forklarer læseren, hvad der er sket, og hvad det kommer til at betyde for din webshop.

Eksempler: Sådan kommer de nye regler til at påvirke dig eller Vi kan nu tilbyde gratis levering: Læs hvordan det fungerer her

9. Introducér dig selv og dine medarbejdere

Et af de negative aspekter ved at lave nethandel er manglen på personlig kontakt. Det er lidt mere betryggende at handle online, når man kan sætte et ansigt på dem, man handler hos. Det er oplagt at gøre på din blog.

Her kan du eventuelt lade en eller flere af dine medarbejdere overtage bloggen for en stund og lade dem fortælle om deres hverdag og arbejdsopgaver. Det skaber god tryghed for kunden at kunne se, hvem der er bag skærmen. Det er også med til at øge jeres domænes troværdighed - og det belønner Google med bedre placeringer i søgemaskinen.

Eksempler: Her er vi: Mød holdet bag skærmen eller Sådan foregår en dag hos os

10. Forklar ny kampagne

Et godt tilbud på en webshop har altid interesse. Laver du en spændende kampagne med et specielt tilbud, kan du bruge bloggen til at introducere tilbuddet og forklare lidt om betingelserne bag.

Eksempler: Forklaring: Sådan får du del i vores nye loyalitetsbonus eller Ny tilbudskampagne: Læs om den her

11. Lav en case

Alle vil gerne se resultater. Lav derfor en case, hvor du beder en eller flere personer, der har brugt dine produkter, om deres vurdering.

Den skal naturligvis vinkles positivt, men det skal heller ikke være for sukkersødt og fantastisk det hele – det gennemskuer læseren hurtigt. Får læseren derimod en reel og troværdig vurdering af produktet, er det nemmere at blive overbevist om, at det skal købes.

Eksempler: Læs 3 af vores kunders anmeldelser af x-produkt eller Sådan er det at bruge x-produkt i en måned.

12. Sig din mening

I alle brancher er der ting, der kan diskuteres og ses fra flere vinkler. Er der et større diskussionspunkt indenfor din branche i øjeblikket, kan du oplyse dine kunder om situationen i et blogindlæg. Hvis de køber dine produkter, vil diskussionen med al sandsynlighed også have interesse for dem.

Du kan også komme med dit eget synspunkt dertil. Det er vigtigt, at du holder tonen god og sober – det handler om at informere om situationen og ikke om at støde nogen for at have en anden holdning. Dertil skal du have nogle konkrete argumenter til baggrund for dine argumenter. Se her, hvordan du kan styrke din argumentation.

Eksempler: Debatten kører i øjeblikket: Her er vores holdning eller Er du også forvirret over den nuværende debat? Vi giver dig overblikket

13. Hjælp dine kunder med at vælge

Med et stort udvalg på din webshop kan det være svært at skulle vælge det ene produkt frem for det andet. Hjælp derfor dine kunder på vej ved at sammenligne nogle af dine produkter. Nævn fordele og ulemper ved de forskellige, så det bliver mere overskueligt for læseren at finde frem til det rette produkt.

Eksempler: Vi tester 5 x-produkter: Find det der passer dig bedst eller De 6 bedste produkter til prisen

14. Kom med ekspertviden

Som webshopejer besidder du en stor ekspertise. Benyt denne ekspertise til at lave nogle blogindlæg, hvor du deler ud af denne viden. Det får dig til at fremstå som en ekspert på dit område, og hvem vil ikke handle med en, der har så stor viden som dig?

Derudover får læseren også god viden, som denne kan dele videre ud af.

Eksempler: Disse ting skal du vide, før du køber x-produkt eller Hvordan blev x-produkt udviklet? Her er historien bag

15. Dræb en myte

Der hersker myter indenfor alle brancher. Brug din blog til at aflive nogle af de negative ting, som dine potentielle kunder tror om dig, dine produkter eller branchen.

Sørg for at være saglig og have nogle facts eller udtalelser fra andre eksperter med, der kan støtte op om dine udsagn. Blogindlægget skal få læseren til efterfølgende at sige til sine bekendte: “Vidste du egentlig godt, at…”

Eksempler: Nej, x-produkt er ikke sundhedsskadeligt eller Vi afkræfter myterne om x-produkt: Læs hvad eksperterne siger.

Er du klar til at skrive dit næste blogindlæg?

Jeg håber, at du nu har fået en idé til dit næste blogindlæg. Hvis du vil have mest muligt ud af blogindlægget, bør du optimere det efter Googles retningslinjer. Det hjælper jeg dig naturligvis videre med. Se vores komplette guide til SEO-tekster her.

Vil du lære mere om content marketing?

Gør som mere end 2.000 andre marketers og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Hver uge gør vi vores bedste for bare at gøre dig en smule klogere på content marketing.

Fedt! Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
Hovsa. Der gik noget galt. Prøv lige at tjekke din e-mail en ekstra gang.
Få styr på jeres kernefortælling

Vil du lære, hvordan selv laver content markedsføring?

Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.

Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Founder
Navn
E-mail
Telefonnummer
Din besked
Send din besked

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.